Houmous

Als je glutenvrij moet eten omdat je lichaam geen gluten meer verdraagt, moet je aan het begin heel erg wennen. Je denkt dat je nooit meer echt lekker kan eten en je bent daarom verrast als blijkt dat je door je dieet ook allemaal lekkere nieuwe dingen ontdekt die je vermoedelijk anders niet zou leren kennen. Een daarvan is voor mij houmous. Houmous is niet alleen heel lekker . Het is ook nog eens heel gezond. Je kan houmous op verschillende manieren klaar maken. Je kan gedroogde kikkererwten in de week zetten en hier je recept mee maken maar je kan ook een blik kikkererwten gebruiken. Het laatst heeft mijn voorkeur omdat ik het sap van de kikkererwten opklop en als ei vervanger gebruik. Je kan het zo stijf als eieren kloppen en gebruiken in je hartige taarten of in je chocolade mousse. Het is ook makkelijk omdat je onverwacht je houmous kunt maken en dan niet zit met een paar uur week tijd. Je kunt het op je brood smeren of op een toosje eten maar zelf eet ik het graag als aardappel, vlees vervanger met een lekkere salade erbij. Ook bij de barbecue is een grote schaal humus erg lekker. Experimenteer er vrolijk op los en voeg kruiden olijven, gedroogde tomaat of kappertjes toe naar uw eigen smaak.
Ingrediƫnten:
Blik kikkererwten
Teentje knoflook
Tl. tahin
Peper
Limoensap
Koriander
Gedroogde Tomaat
Scheut olijfolie
En uw eigen lekkers
Neem de kom van de keukenmachine of een andere grote kom en een blender.
Doe de kikkererwten zonder het sap ( deze kunt u als ei vervanger gebruiken) in de kom. Pers hier een teentje knoflook bij en voeg de tahin toe. Strooi peper naar smaak en flink liefst vers geknipte koriander bij. Voeg het sap van een halve limoen toe. Snijd vijf of zes gedroogde tomaatjes in stukjes en voeg deze samen met een flinke scheut olijfolie of olie naar keuze toe aan het mengsel. Maak er pure van met de keuken machine of de blender en klaar is uw houmous.
EET SMAKELIJK.
1b7c38941a58bff85173b1023ce13e0e


Leave a Reply