Zout

Bakkerszout.

Wat veel mensen niet weten is dat door zelf je brood te bakken” Wat veel mensen doen met een gluten allergie”  er een te kort aan jodium  kan ontstaan.  Jodium wordt namelijk toegevoegd aan brood om tekorten te voorkomen. Dit gebeurd in de meeste bakkerijen met bakkerszout waar extra jodium aan toe gevoegd is, MEER! als in de uw bekende Jozo zout. Om u meer informatie te verstrekken deel ik dit  artikel met u. ( bron: Plus)

Wat je zelf kunt doen om de schildklier gezond te houden?

“Let er op dat u voldoende jodium binnenkrijgt. Bij een tekort kan de schildklier te traag gaan werken. Iedereen vanaf 9 jaar heeft per dag 150 microgram van dit mineraal nodig. Als je zes sneden gewoon brood met 1,2 procent bakkerszout eet , Krijg je volgens het voedingscentrum voldoende jodium binnen. Eet je weinig of helemaal geen brood, dan loop je het risico op een jodium tekort, aldus het RIVM in een rapport uit 2014. Voor thuisbakkers die in hun zelfgemaakte broden geen speciaal bakkerszout doen maar gejodeerd keukenzout( dit bevat te weinig jodium voor je dagelijkse behoefte). Het zelfde geldt voor mensen die alleen biologisch eten (vaak wordt dit gebakken met ongejodeerd zeezout). Van nature komt jodium voor in zeewier, zeevis, en eieren en het wordt toegevoegd aan gejodeerd zout, bakkerszout en sommige vleeswaren. Goed om te weten in zeezout zit nauwelijks jodium” Dit betekend natuurlijk niet dat we dan maar volop zout moeten gaan eten. Zout is en blijft slecht voor de nieren, maar denk er wel aan dat als u regelmatig zelf brood bakt u dan het beste bakkerszout kunt gebruiken in plaats van zeezout,  Himalaya zout of hoe het zout tegenwoordig ook mag heten.